ODAKINT

Odakint

A Pilis sziklatornyainak nyomában

2015. július 07. - Szekeres Gábor

A Pilis erdeit járva, gyakran találkozhatunk a környezetüknél keményebb anyagú sziklatornyokkal, amelyeken kevésbé fogott az erózió vasfoga.

Ezúttal két ilyen tornyot indultunk felkeresni. Utunkat Pilisborosjenőről kezdtük a kék jelzésen, de a mai napon csak keveset haladtunk rajta. Amint beértünk a fák közé, le is tértünk az útról a Kevélyhegyi tanösvényre. Ez az út, egy felhagyott dolomit bányához vezet minket.

dsc_0099.JPGA bánya előtti kitérő, egy sziklaszirten

...és egy barlangban

A bányában dolomitot és erre települt hárshegyi homokkövet bányásztak. Ma is megfigyelhető néhány nagyobb mesterségesen kialakított kőfülke az omladékos falak oldalában.

A felhagyott dolomit bánya

A kőfülkék

Ahogy továbbhaladunk a tanösvényen, máris megpillantjuk az első sziklatornyot a Teve-sziklát.

A Teve-sziklát alkotó fődolomit kb. 220 millió évvel ezelőtt, a földtörténet triász korszakában képződött. E karbonátos kőzet anyaga sekély tengerrel borított, tengeralatti hátságokon, az árapály övben ülepedett le. A dolomitot a földtörténet oligocén időszakában, kb. 25-37 millió éve kovás forró vizes oldatok járták át, amitől keménysége és ellenálló képessége megnőtt. A könnyen aprózódó, porló dolomitot napjaink eróziója is erősen pusztítja, míg az ellenállóbb kovásodott részek kipreparálódnak, és érdekes formájú sziklatornyokként meredeznek a magasba.

A tanösvény ezután egy bokros, ligetes részen vezet tovább. A látvány gyönyörű, de a kánikulában próbálunk minél hamarabb túljutni ezen a szakaszon. Kislányunk fején a kendőt folyamatosan vízzel locsoljuk. Az Egri vár makettje felé tartunk, amelynek árnyékos falainál jó lesz kicsit megpihenni.

Legnagyobb meglepetésünkre a makett le van zárva. Feleségem és kislányom leterítenek egy pokrócot az egyik boltíves kapu falának árnyékában, én pedig elindulok szétnézni. Sajnos mindenhol munkálatok nyomai vannak, így jó képet nem tudok készíteni a várról.

Piknik a boltív alatt

Közben az őrrel beszélgetve kiderítettük, hogy filmforgatás előkészületei miatt történik az átépítés. Itt fogják ugyanis a Marco Polo című sorozatnak a Shaolin kolostoros jeleneteit felvenni. Elméletileg a felvételek végeztével a hó végéig le is bontják a díszletet és minden az eredeti állapotba fog vissza kerülni.

Indulás előtt még kislányommal mászunk egy kicsit a boltíves kapun.

A rekkenő hőségben már minden folyadékunk elfogyott, de szerencsére az őr kisegít minket egy üveg vízzel, így tovább tudunk haladni. :)

Az ösvényen hamarosan elérjük a zöld jelzést. Mi balra vesszük az irányt a Solymári-völgy felé, amely a Budai-hegységet választja el a Pilistől. A völgy elég vadregényes, s nem éppen a legfelkapottabb pilisi utak egyike. Ennek a ténynek és a rekkenő hőségnek köszönhető, hogy senkivel sem találkozunk utunk során.

Függőhíd a Solymári-völgy fölött

Nemsokára elérjük a második sziklatornyot. A Jenői-torony hasonlóan a Teve-sziklához, szintén dolomitból épül fel.

A Jenői-torony

A Jenői-torony környezetében telepített fekete fenyves található. A sziklaképződményen fekete fenyő magoncok nőnek, melyek gyökérzete az amúgy is rossz állékonyságú sziklát tovább repesztheti. A sziklaképződményen és közvetlen környezetében védett és fokozottan védett növényfajok fordulnak elő: hegyi tarsóka, gurgolya és Szent István szegfű.

A zöld jelzés után a kék kereszten, majd jelzetlen úton - keresztezve a kék jelzést - érünk vissza Pilisborosjenő végébe, ahol egy játszótér is található.

A felkeresett két szikla igazán impozáns látványt nyújt, érdemes megnézni őket. A kőrtúra alig 10 km volt, így kisgyermekeseknek is ajánljuk, főleg ha majd ismét látogatható lesz az Egri vár makettje, mert ott egy napot is el lehet tölteni könnyedén.